A A A

Pięciogodzinny kurs savoir vivre dla klas licealnych

Nasza propozycja - zajęcia odbywają się raz w miesiącu na lekcjach wychowawczych. Dobrze by było, aby pierwsze zajęcia trwały dwie godziny pod rząd). Można to też zorganizować w inny sposób, (kwestia do uzgodnienia) np. jako jednodniowy kurs, szczególnie wtedy, gdy chodzi o szkołę, która znajduje się daleko od Warszawy.

1. Co to jest savoir vivre? Podstawowe zasady savoir vivre. Postawa, procedury zmiany miejsca i podstawowych zachowań

Podstawy savoir vivre. Postawy (siedząca, stojąca, w trakcie przemieszczania się) układy ruchu (chodzenie, chodzenie w parach i grupie, wstawanie, siadanie, przechodzenie przez drzwi, przechodzenie przez różne pomieszczenia, rzędy krzeseł itp., wchodzenie po schodach, do pojazdów, stanie i chodzenie pod parasolem, postawa podczas przywitania i pożegnania, pozycje w trakcie rozmowy z drugą osobą, dystans w stosunku do innych osób,siedzenie przy stole, itd.).

2. Podstawy precedencji (pierwszeństwa) – stosunek do innych, powitanie i pożegnanie, tytułowanie, przedstawianie innych i przedstawianie się

Sposoby okazywania szacunku innym. Podstawowych zasady tytułowania i precedecji. Ćwiczenia praktyczne z tytułowania różnych osób, w tym osób publicznych oraz precedencji przy przechodzeniu przez drzwi, wsiadaniu do samochodu i innych pojazdów, witaniu się, przedstawianiu się, przedstawianiu kogoś komuś, przy wchodzeniu do lokali publicznych, usadzaniu przy stole, przy rozmowie bezpośredniej i rozmowie telefonicznej. Precedencja w pracy i biznesie.

3. Ubiór

W jaki sposób nie wolno się ubierać w pracy, w różnych miejscach publicznych, idąc w goście i na przyjęciach. Overdressed i underdressed (nadubranie i niedoubranie). Kanony elegancji. Ubiory stosowne na różne okazje (ubiór roboczy, weekendowy, sportowy koordynowany, spacerowy, wizytowy, wieczorowy). Dodatki. Typy eleganckich strojów męskich i damskich. Savoir vivre i moda. Moda – typ sylwetki i urody. Moda i osobowość. Ubiór jako czynnik podnoszenia własnego prestiżu i okazywania szacunku innym. Ubiór stosowny do pracy na różnych stanowiskach. Ubiory kształtujące nasz negatywny wizerunek.

4. Komunikacja werbalna

Zachowanie podczas rozmowy (postawa ciała, gdzie się patrzymy, co robimy z rękoma). Język (słownictwo), ton, intonacja, barwa głosu. Reakcja na przeciwne poglądy. Sposób wyrażania swojego zdania. Rozmowa small talk i rozmowa towarzyska. Jakich tematów nie wolno podejmować. Jak prowadzić small talk i jak się przygotowywać do tego typu rozmowy. Rozmowa towarzyska – zakres tematyki, przygotowanie do rozmowy. Wypowiedzi publiczne. Rozmowa przez telefon stacjonarny i komórkowy. Korespondencja i e-mail.

5. Wokoło stołu

Siadanie przy stole. Pozycja rąk, nóg i tułowia. Rozmowa przy stole. Podstawowe zachowania przy stole. Sposób posługiwania się sztućcami. Używanie serwetki płóciennej. Napoje. Zachowania przy różnych sposobach serwowania potraw. Jak jeść: chleb, wędliny, sery, przystawki zimne, zupy, tradycyjne drugie dania, potrawy nietypowe, desery, owoce. Herbata. Kawa. Sposób zachowania się przy stole podczas przyjęć prywatnych i oficjalnych, w kawiarni i restauracji.

Zajęcia prowadzi dr Stanisław Krajski autor książek: „Savoir vivre. Podręcznik w pilnych potrzebach” i „Savoir vivre jako sztuka życia. Filozofia savoir vivre".

Cena 100.00 zł za godz. (nasza sugestia: fundusze można pozyskać od rodziców – wypadnie parę złotych na ucznia w miesiącu lub podjąć współpracę z najbliższą biblioteką publiczną, która posiada fundusze na tego typu inicjatywy).